Wegen in Vlissingen-Oost moeten dicht voor proef met zelf rijdende truck

Wegen in Vlissingen-Oost moeten dicht voor proef met zelf rijdende truck

VLISSINGEN – Voor een proef met een zelfrijdende truck tussen de Vlissingse haven en uienverwerker MSP Onions in Nieuwdorp zullen wegen moeten worden afgesloten. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) kent namelijk nog geen regels voor autonoom vrachtvervoer op de openbare weg.

Frank Balkenende 01-03-22, 22:30

,,Daar lopen we tegenaan”, zegt  Kymo Engelman, projectmanager logistiek en energie bij Economische Impuls Zeeland. ,,Een onbemande terminaltrekker kan in principe nu al zonder problemen tussen logistiek bedrijf Kloosterboer en MSP Onions rijden. De techniek is er. Natuurlijk zal het voertuig even moeten leren hoe het een rotonde en een spoorlijn moet passeren, hoe het moet reageren op fietsers en dat het moet stoppen voor een rood verkeerslicht, maar als de camera’s op de terminaltrekker de verkeersrisico’s eenmaal hebben vastgelegd, is de weg vrij voor een zelfstandige rit tussen de twee bedrijven.”

Het punt is dat zo’n onbemande terminaltrekker nu niet de openbare weg op mag. Engelman: ,,De RDW zegt: maak maar een voertuig dat veilig op de openbare weg kan rijden. Producenten van dit soort voertuigen willen echter eerst een handboek met regels waaraan dat voertuig moet voldoen, alvorens een paar miljoen euro te investeren met het risico dat hun ontwerp wordt afgekeurd. De een kijkt naar de ander.”

Valsspelen

De betrokken bedrijven, overheden en kennisinstellingen willen de proef echter dolgraag uitvoeren, zegt Engelman. ,,De enige mogelijkheid is daarvoor het 3,3 kilometer lange traject tussen Kloosterboer aan de Finlandweg en MSP Onions in Nieuwdorp af te sluiten. Het wordt dus een beetje valsspelen. We moeten nog een aantal zaken onderzoeken. Bijvoorbeeld in hoeverre een wegafsluiting transport naar bedrijven zal hinderen. Ik denk dat we op zijn vroegst dit najaar een test op de openbare weg kunnen doen, maar het kan ook voorjaar 2023 worden.”

Een eerste proef bij Klooster­boer is boven verwach­ting goed verlopen

Kymo Engelman, Impuls Zeeland

Zeeland is de landelijke proeftuin voor zelfrijdende vrachtwagens. Dat gebeurt binnen het ‘Living Lab Autonoom Transport Zeeland’. Het gaat om een initiatief van Zeeland Connect, een samenwerking van ondernemers, overheid en onderwijs op het gebied van logistiek. Europa en de provincie hebben er een kleine 3 miljoen euro voor vrijgemaakt. 

Rondom camera’s 

Terberg Special Vehicles heeft voor de test een terminaltrekker geleverd die in Frankrijk is uitgerust met een kit die het platte voertuig zelfstandig laat rijden. Camera’s rondom voeden het computerhart met data over het gereden traject. In januari is op het terrein van Kloosterboer een eerste proef gedaan. Engelman: ,,Die is boven verwachting goed verlopen. In mei doen we bij Kloosterboer nog een tweede, uitgebreidere test met verschillende trailerlengtes.”

Engelman zegt dat zelfrijdende trucks verschillende voordelen bieden. ,,Dagelijks zijn er veel korte ritten tussen bedrijven. Ik noem maar tussen Dow en Katoennatie in Terneuzen. Dat zijn slaapverwekkende trajecten voor chauffeurs. Zelfrijdende trucks kunnen dag en nacht door blijven doorrijden. Ze zijn daarnaast een antwoord op het tekort aan chauffeurs.”

De HZ onderzoekt momenteel hoe mensen en autonome voertuigen zich ten opzichte van elkaar gedragen. Engelman: ,Er is namelijk geen chauffeur en dus geen oogcontact. Wat doet zo’n zelfrijdende truck als hij achter een fietser hangt? Dat soort zaken wordt bestudeerd.” 

De Veiligheidsregio Zeeland kijkt over de schouder mee. Voor alle landelijke veiligheidsregio’s is Zeeland aangewezen als testgebied. Onder meer wordt onderzocht hoe mensen reageren op zelfrijdende voertuigen van hulpdiensten.

Bron PZC, klik hier voor het artikel.

Autonome terminaltrekker
Autonome terminaltrekker
Autonoom rijden

Het project Living Lab Autonoom Vervoer wordt ondersteund door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, de Nederlandse overheid en de Provincie Zeeland, in het kader van het gebiedsontwikkelingsprogramma OPZuid.