Home » Lopende projecten Autonoom Transport

Lopende projecten autonoom transport

Zelfsturend varen of rijden lijkt voor sommigen mensen nog erg ver weg. Niet voor niets is autonoom transport al jaren lang 1 van de 4 innovatielijnen van Zeeland Connect. Deze pagina geeft ter inspiratie een overzicht van een aantal lopende projecten om te laten zien dat autonoom transport wel degelijk aan de orde van de dag is en kansen biedt voor de logistiek sector. 

Wij nodigen je uit om deel te nemen aan diverse pilotprojecten en initiatieven gericht op autonoom transport. Deze projecten bieden niet alleen de kans om je bedrijf te positioneren als pionier in de branche, maar ook om mee te denken en bij te dragen aan de ontwikkeling van technologieën die de toekomst van transport zullen vormgeven.

 

Lopende projecten autonoom transport

Living Lab Autonoom Transport Zeeland (LLATZ)

Beschrijving: Het project Living Lab Autonoom Transport Zeeland ontwikkelt een open innovatiesysteem waarin logistieke bedrijven, technologieaanbieders voor autonome voertuigen, wegbeheerders en kennisinstellingen gezamenlijk innoveren en experimenteren met autonome voertuigen met mixed traffic in real-life logistieke operaties en  kansen verkennen voor op de openbare weg.

Projectperiode: 2019-2023

Projectpartners: Consortium met o.a.: Lineage, MSP Onions, Verbrugge, HZ University, North Sea Port, Impuls. 

Meer informatie: https://www.zeeland-connect.nl/projecten/archief/living-lab-autonoom-transport/ 

Fieldlab Autonomous Sailing Technology F.A.S.T. (varen)

Beschrijving: In dit project wordt de voormalige ‘Damen Stan Patrol 900 omgebouwd van bemand naar onbemand varen en van dieselaangedreven naar volledig elektrisch. De haven van Vlissingen is gebruikt als proeftuin voor dit op afstand bestuurbare schip. 

Projectperiode: F.A.S.T. is afgerond in 2023, F.A.S.T. 2.0 is in ontwikkeling.

Projectpartners: Damen Naval, Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen, HZ University, TU Delft en lokale bedrijven, zoals Lineage Vlissingen, Vlaeynatie en Zeeland Boten.

Meer informatie: https://projectfast.nl/ 

SMASH! (varen)

Beschrijving: In Nederland is een groot aantal organisaties en bedrijven bezig met smart shipping en ontwikkelingen op het gebied van autonome schepen. Dat gebeurt nu erg versnipperd. Door op nationale schaal samen te werken kunnen regionale initiatieven verbonden worden, en een groter bereik genereren. Ook is het makkelijker om internationaal verbindingen te leggen. SMASH! brengt op grote schaal marktpartijen, overheden en kennisinstellingen samen om dat te doen.

Projectperiode: 2019 – heden

Projectpartners: North Sea Port betrokken in groot landelijk consortium

Meer informatie: https://smashnederland.nl/over-smash/ 

MODI (rijden)

Beschrijving: MODI richt zich op het versnellen van de introductie van connected, cooperative and automated mobility (CCAM) voor logistiek door middel van demonstraties en het wegnemen van belemmeringen voor de uitrol van geautomatiseerde transportsystemen en -oplossingen in de logistiek.

Projectperiode: 2022-2026

Projectpartners: 34 partners waaronder HZ University, Volvo, DAF, Eindride, DFDS, Maersk, APM Terminals en Gruber Logistics

Meer informatie: https://modiproject.eu/ 

VIAV-programma

Beschrijving: VIAV staat voor verantwoorde introductie automatische voertuigen. Automatische voertuigen moeten op een verantwoorde wijze in het Nederlandse verkeer worden geïntroduceerd. Dat wil zeggen dat het systeem van maatschappelijke en economische waarde is, opereert binnen de randvoorwaarden die wij – de maatschappij – daaraan stellen, organisaties er klaar voor zijn en wet- en regelgeving de juiste juridische kaders geeft.

Projectperiode: 2022-2024

Projectpartners: North Sea Port en groot consortium met o.a. Rijk, provincies, gemeenten, vervoerregio’s, kennisinstellingen en bedrijven. 

Meer informatie: https://dmi-ecosysteem.nl/over-viav/ 

Autonoom rijdende treinen (rijden)

Beschrijving: Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Om die groei op te vangen, moet het spoornetwerk beter worden benut. Een innovatieve manier om dat te doen is de automatisch bestuurde trein. Dit wordt ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd.

Projectperiode: 2020 – heden

Projectpartners: Prorail samen met (Europese) partners

Meer informatie: https://www.prorail.nl/toekomst/innoveren/automatisch-bestuurde-treinen#:~:text=De%20inzet%20van%20automatisch%20bestuurde,automatisch%20bestuurd%20worden%2C%20rijden%20gelijkmatiger.

Autonoom Vervoer Nederland (rijden, varen en vliegen)

Beschrijving: De provincies Groningen, Friesland en Drenthe zien zelfrijdend vervoer als een manier om de bereikbaarheid en leefbaarheid in de krimpregio’s te behouden en te verbeteren. In Eemshaven is het fieldlab voor vervoer over water en een koppeling met andere modaliteiten. Zernike is het fieldlab voor autonoom vervoer op de weg inclusief testbaan. Op Groningen Airport wordt getest met drones. 

Projectperiode: 2016 – heden

Projectpartners: https://at-north.nl/partners/ 

Meer informatie: https://at-north.nl/

RDW testcentrum

Beschrijving: Het RDW Testcentrum is een onafhankelijk testlaboratorium voor voertuigtechniek met een unieke combinatie van diensten en producten onder één dak. Hier kunnen de modernste testen worden uitgevoerd. Het testcentrum voldoet aan strenge eisen en er kunnen testen volgens diverse reglementen worden uitgevoerd.

Projectperiode: Doorlopend

Projectpartners: RDW

Meer informatie: https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/typegoedkeuring-aanvragen/testen-en-certificeren/rdw-testcentrum

MAN truck op snelweg in Duitsland (rijden)

Beschrijving: Sinds 2022 werkt MAN samen met Autobahn GmbH en andere partners uit de industrie, wetenschap en technische testen in het ATLAS-L4-project aan de ontwikkeling van een autonome truck voor gebruik in snelwegtransport tussen logistieke knooppunten.

Projectperiode: 2022 – heden

Projectpartners: MAN, Autobahn GmbH

Meer informatie: https://nieuws.man-trucks.nl/man-stuurt-eerste-autonome-truck-de-snelweg-op/

5G Blueprint

Beschrijving: onderzoeken hoe met behulp van de techniek van tele-operation transport en logistiek, ook grensoverschrijdend, efficiënter kan. De betrokken partijen onderzoeken hoe real-time data uitwisseling van en naar voertuigen, tussen terminals en voertuigen en tussen voertuigen en centrales kan bijdragen aan meer efficiëntie in de supply chain, en het helpen ondervangen van chauffeurstekorten, door het op afstand sturen en ondersteunen van voer- en vaartuigen en het docken van trucks. 

Projectperiode: 2021-2023 

Projectpartners: Consortium met 28 partijen, waaronder North Sea Port, HZ University, Impuls Zeeland, Verbrugge, Lineage. 

Meer informatie: https://www.5gblueprint.eu/  & https://www.impulszeeland.nl/ondernemersverhalen/north-sea-port-de-ideale-testlocatie-voor-europees-5g-project 

AUTOFLEX (varen)

Beschrijving: AUTOFLEX staat voor  AUTOnomous and small FLEXible vessel. Er worden nieuwe autonome vrachtschepen voor de binnenvaart ontwikkeld, nieuwe distributiehubs zijn ontworpen en er zijn 2 use cases: één tussen Rotterdam en Amsterdam en één in Gent. De use cases zullen scheepsconcepten valideren, een routekaart voor exploitatie opstellen, aanbevelingen doen aan beleid en industrie en interfacestandaarden voorstellen. 

Projectperiode: 2024-2026

Projectpartners: North Sea Port, DFDS, Zero Emission Services, DST, Fraunhofer, Maritime Robotics, ISE, NTUA en SINTEF

Meer informatie: https://autoflex-vessel.eu/ 

Cat4Yard (rijden)

Beschrijving: Onderzoekt de inspanningen en vereisten die nodig zijn met betrekking tot het implementeren van CAT (Connected Automated Transport) op de yard. Hierbij wordt gekeken de yard, het voertuig, de besturing en de mensen. Ook brengt het project in kaart wat de voordelen en overige effecten zijn van de implementatie van CAT. De resultaten zullen verkregen worden op basis van drie use cases in Nederland: DPD business park Oirschot, Elopak-Verbrugge en Q-terminals-Terberg Rotterdam.

Projectperiode: 2024-2026

Projectpartners: Consortium onder leiding van TNO met o.a. Elopak, Verbrugge, Terberg, Solid Port Solutions, Provincie Zeeland, Veiligheidsregio Zeeland, North Sea Port, Port of Rotterdam, HZ University of Applied Sciences.

Magpie (varen)

Beschrijving: Europees Green Deal-project in samenwerking met DAF om autonome trucktechnologie van niveau 4 te ontwikkelen met demonstratie najaar 2024.

Projectperiode: 2021-2026

Projectpartners: Groot consortium onder de leiding van de haven van Rotterdam met o.a. Volvo, DAF, DHL, TNO, ProRail, VDL, Zero Emission Services 

Meer informatie: https://www.magpie-ports.eu/ 

Topcorridors – Corridor Zuid
(marktdialoog varen en rijden)

Beschrijving:  In de toekomstagenda 2030 is autonoom transport aangemerkt als een kans voor de corridor in de periode 2023-2030. In een publiek-publieke samenwerking met een Regiegroep Autonoom Transport Goedervervoercorridor Zuid met als doel het versterken van de integrale multimodale goederenvervoercorridor om het goederenvervoer efficiënt, duurzaam en veilig te laten verlopen. In deze periode gaat het om samen met partners stappen te zetten om deze kansen te verzilveren of voorbereidende stappen te zetten om deze kansen in de periode erna te verzilveren. Vanuit het besef dat zonder deze inzet deze kansen niet (of pas veel later) gepakt kunnen worden. Lopende studies als onderdeel van het geaccordeerd PvA  moeten uiteindelijk zicht geven op diverse projecten, de doelstellingen waaraan deze projecten moeten bijdragen en onderlinge afstemming binnen de corridor in welke projecten bepaalde vraagstukken worden opgepakt.

Projectperiode: 2023-2030

Projectpartners: Het ministerie Infrastructuur en Milieu (IenM), provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Zeeland en de havens Amsterdam, Rotterdam, Moerdijk en North Sea Port

ParkShuttle Rivium (rijden)

Beschrijving: Al sinds 1999 rijdt in Rotterdam de ParkShuttle, Nederlands eerste autonome voertuig. Deze elektrische shuttle zonder chauffeur vervoert dagelijks met 6 voertuigen 1.850 passagiers over een vaste route tussen metrostation en bedrijventerrein Rotterdam. Vanaf 2022 is de derde generatie van de ParkShuttle de weg op. Deze nieuwe derde generatie neemt ook deel aan het reguliere verkeer. 

Projectperiode: 1999 – heden

Projectpartners: Transdev (moedermaatschappij van Connexxion, exploitant van de ParkShuttle)

Meer informatie: https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/vervoersgebieden/parkshuttle-rivium 

Autonome bussen in Duitsland (rijden)

Beschrijving: Diverse autonome pendelbusprojecten in het openbaar vervoer in Duitsland. Deze worden momenteel ontwikkeld en gepromoot in samenwerking met lokale transportbedrijven en shuttlebusaanbieders.

Projectperiode: 2018 – heden

Projectpartners: Groot consortium, met partijen als VDL, V-tron, TU Delft, Royal Haskoning.

Meer informatie: https://www.vdv.de/liste-autonome-shuttle-bus-projekte.aspx 

Innovatielijnen Zeeland Connect

Logistieke Stromen en Verbindingen

Zero Emission Logistiek

Digitalisering en Robotisering

Autonoom Transport