Nieuws Digitalisering in de logistieke sector
Digitalisering in de logistieke sector
Wie kan zich aansluiten bij
Zeeland Connect?
Ben jij als vervoerder, verlader, logistiek dienstverlener of terminal actief in de logistiek? Of ben je actief in de bouw, productie of een andere sector met een eigen warehouse of voertuigen? Sluit je dan aan bij Zeeland Connect.
Agenda
Bekijk hier onze agenda voor de komende periode
Logistieke sector weet online platformen steeds beter te vinden
The Swaen en P&O Ferrymasters behalen winst en efficiency met digitaal platform
Digitalisering heeft de manier waarop bedrijven werken in veel sectoren veranderd, en logistiek is daarop geen uitzondering. In Nederland is logistiek een van de topsectoren die bijdragen aan de economische groei. Dit is te danken aan de strategische ligging in Europa en een goed ontwikkelde infrastructuur die efficiënt vervoer tussen landen mogelijk maakt. De sector heeft helaas ook te maken met de krapte op de arbeids- én containermarkt. Zo ook Mouterij The Swaen en P&O Ferrymasters, die aan de slag zijn gegaan met de digitale platformen HelloContainer en UTURN. Digitalisering helpt de bedrijven om processen efficiënter in te richten en het hoofd te bieden aan de krapte waar zij tegen aan lopen.
Krapte op de arbeidsmarkt
Niek Versluis werkt als Manager Customer Relations bij The Swaen, een mouterij in Kloosterzande, Nederland. The Swaen, opgericht in 1906, is een Speciaalmouterij die zich focust op de productie van Basismout en speciaalmout. Het merk The Swaen staat voor kwaliteit, innovatie en service. The Swaen heeft een breed productassortiment dat wereldwijd wordt geleverd. Toen de productie de afgelopen tijd verdubbelde en vacatures open bleven staan, gingen Niek en zijn collega’s op zoek naar manieren om hun logistieke processen op een efficiëntere manier aan te pakken. “Ook de arbeidsmarkt in Zeeuws-Vlaanderen kampt momenteel met krapte. De vraag naar werknemers is groter dan het aanbod en het is al langere tijd lastig om de juiste mensen aan te trekken. We kregen onze vacatures niet ingevuld”, vertelt Niek. “In onze zoektocht naar andere oplossingen kwamen we uit bij HelloContainer, een digitaal platform dat een boekingssysteem biedt voor onze logistiek. Het heeft ons geholpen om efficiënter te werken: we kunnen meer werk doen met hetzelfde aantal collega’s. Via HelloContainer boeken we nu heel makkelijk containers en onze voor- en natransporten. Ook handig: alle administratieve handelingen zijn gekoppeld. We kunnen in het platform snel informatie vinden, alles is in één systeem terug te vinden en we kunnen makkelijker schakelen met onze klanten. En daar zijn we enorm mee geholpen”, aldus een tevreden Niek.
Efficiëntere processen
Jos de Jonge van HelloContainer legt uit hoe het platform bedrijven zoals The Swaen helpt om processen een stuk efficiënter te maken. “In het containertransport zijn er meerdere grotere partijen die je goederen kunnen vervoeren. Het is veel werk om via verschillende websites te zoeken naar de juiste partij voor jouw lading en papierwerk zoals douaneformulieren die je in orde moet maken, kost ook tijd.”
HelloContainer neemt die zorgen uit handen, legt Jos uit: “Het platform is een online boekingssysteem voor de scheepvaart en digitaliseert administratieve handelingen, zoals het opmaken van offertes, exportdocumenten en communicatie met vervoerders en havens. Ons platform biedt de mogelijkheid om veel verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Niet iedere rederij is namelijk geschikt voor alle verschepingen. Dit vergelijken kan op basis van prijs, vaarschema’s, kwaliteit en CO2-uitstoot. We bieden ook de mogelijkheid het volledige containertransport te verzorgen. Met ons track & trace systeem hebben onze klanten inzicht in het hele verloop van al hun verschepingen tot op container-niveau. Door real-time koppelingen van alle grote vervoerders, kunnen onze klanten hun zendingen van deur tot deur volgen. Met ons platform kunnen we ook inspelen op specifieke vragen door losse modules aan te bieden.”
HelloContainer werkt voortdurend aan vernieuwing van het platform. Dat kan enerzijds door een klantvraag zijn, anderzijds spelen actuele ontwikkelingen een rol. Jos: “Komend jaar verwachten we grote veranderingen in de werkwijze van de douane als het om de invoering van DMS 4.0 en 4.1 gaat. De douane wil graag meer inzicht in alle partijen die bij een logistiek proces zijn betrokken. Vanuit veiligheidsoogpunt wil de douane de keten zo dicht mogelijk maken. Wij hebben ons platform hiervoor al gereed gemaakt om de gevraagde informatie te kunnen leveren en staan in de startblokken om te kunnen testen als de douane zover is.”
Duurzaam
Als online boekingssysteem voor de scheepvaart, wil HelloContainer de logistiek vergemakkelijken. Maar er zit nóg een verhaal achter. “Wist je dat de Nederlandse scheepvaart méér CO2–uitstoot veroorzaakt dan alle auto’s in ons land bij elkaar? Om deze reden zijn wij het eerste digitale platform voor ondernemers die een steentje bij willen dragen aan het milieu. Door het optimaliseren van processen, richten we ons zo ook op vermindering van luchtvervuiling in de Nederlandse scheepvaart.” Naast een schonere lucht, maakt HelloContainer het logistieke proces binnen de scheepvaart digitaal en beheersbaar. Voor The Swaen was het een aangename verrassing dat het platform hier al op ingespeeld heeft. “Onze klanten vinden hun CO2-afdruk steeds belangrijker worden”, licht Niek van The Swaen toe.
Krapte op de containermarkt
Anders dan The Swaen had P&O Ferrymasters vooral last van krapte op containermarkt waardoor het bedrijf op zoek ging naar een oplossing voor het tekort aan capaciteit. Hugo Klever is sitemanager in zowel Nederland als België bij deze toonaangevende leverancier van logistieke en transportoplossingen op maat in Europa. Hij vond de oplossing ook in de digitalisering van logistieke processen. “We integreren weg, spoor en zee in 13 landen en bieden naadloze en efficiënte supply chain-oplossingen. De afgelopen jaren zien we dat de vraag naar goederen groter is dan de beschikbaarheid van zeecontainers. Afgelopen zomer kregen we het volume niet meer weg bij onze huidige aanbieders. Het platform UTURN heeft ons toen meteen kunnen helpen en sindsdien bieden we daar regelmatig onze transporten aan. Afhankelijk van de vraag en het aanbod zien we af en toe een iets hogere prijs, maar over het algemeen zijn het scherpe tarieven. Voor ons is UTURN is een mooie aanvulling om pieken op te vangen en om voor sommige trafieken vaste capaciteit te vinden.”
Samenbrengen van vraag en aanbod
UTURN is een online platform dat sinds 2017 vraag en aanbod van capaciteit voor containertransport in en rondom de grote havens van Europa organiseert. Daan Meboer, CEO bij UTURN, vertelt: “We hebben een internationaal netwerk van duizenden verladers en containervervoerders die door middel van ons platform eenvoudig samenwerken. Naast het samenbrengen van vraag en aanbod draagt het platform ook zorg voor de gehele administratieve en financiële afwikkeling van de containertransporten. Het UTURN-platform neem alles uit handen waardoor je als verlader en vervoerders niet alsnog weer zaken zelf moet regelen. Logistiek dienstverleners kunnen met UTURN al hun containeropdrachten managen, monitoren en matchen.” Het bood P&O Ferrymasters een snelle oplossing en tevens contacten met transporteurs die voorheen nog niet in beeld waren bij het bedrijf.
Planningsoptimalisatie en CO2-reductie
Het platform is ook telkens in ontwikkeling: vorig jaar werd de shipment notifier gelanceerd dat ervoor zorgt dat iedere containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Met de notifier kunnen vervoerders aangeven waar en wanneer ze containers willen rijden. Op basis hiervan ontvangen ze opdrachten die in de planning passen. Hierdoor rijdt de vervoerder minder leeg en reduceert dit direct de CO2-uitstoot. Dit betekent, naast efficiency, tegelijkertijd een positieve bijdrage aan de duurzaamheid van de sector, één van de uitgangspunten van UTURN.
Daarnaast maakt UTURN gebruik van de data om logistiek dienstverleners inzicht te geven in de prijsontwikkelingen in de sector. Door middel van de Price Calculator kan iedereen direct een marktprijs opvragen, gebaseerd op de marktontwikkelingen en data van meer dan 250.000 opdrachten.
Logistiek en digitalisering: toegevoegde waarde van platforms
Digitalisering komt steeds vaker voor in de logistiek sector. Bedrijven willen hun activiteiten stroomlijnen en de klantervaring verbeteren door gebruik te maken van digitale technologieën zoals geautomatiseerde systemen voor gegevensvastlegging, cloud computing-platforms en analysetools. Digitalisering helpt ook bij het optimaliseren van supply chain-processen door real-time inzicht te bieden in voorraadniveaus en verzendstatus tijdens het hele proces. Door deze technologische vooruitgang te implementeren, kunnen bedrijven hun klanten een betere dienstverlening garanderen en tegelijkertijd de kosten van handmatige arbeid en traditionele processen minimaliseren.
Platforms helpen zowel vraag en aanbod te verbinden als meer waarde te bieden via extra diensten. Daarnaast is de opslag van data op platforms systematisch opgebouwd, waardoor het gemakkelijk is om de data te verbinden en te integreren met de supply chain van externe partijen. Hierdoor is het mogelijk voor bedrijven – met de hulp van data, om met een analytisch oog naar het planning proces te kijken. De genoemde voordelen duiden erop dat de digitalisatie van logistiek via online platformen veel waardevolle mogelijkheden ontgrendelen voor de supply chain van bedrijven.
Digitalisering in de logistiek helpt bedrijven efficiënter te werken. Door gebruik te maken van digitale platformen zoals HelloContainer en UTURN, kunnen bedrijven tijd, geld, middelen én CO20-uitstoot besparen en tegelijkertijd hun klantervaring verbeteren. Het is belangrijk voor logistieke bedrijven om bij te blijven met de steeds veranderende technologie, zodat ze concurrerend kunnen blijven en hun klanten de best mogelijke service kunnen bieden. Platforms helpen zowel vraag en aanbod te verbinden als meer waarde te bieden via extra diensten.
Benieuwd wat digitalisering voor jouw bedrijf kan betekenen?
Neem contact op met Jos de Jonge van HelloContainer of Daan Meboer van UTURN.
Het containertransport in Zeeland verduurzamen en efficiënter inrichten, dat is waar HelloContainer ook aan werkt binnen het project ‘Dare2Connect: Transparancy in shipping cost and Carbon Footprint’. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en is mede gefinancierd in het kader van de respons van de Unie op de COVID-19 pandemie. Als projectpartner helpt HelloContainer andere projectpartners bij het in kaart brengen van de mogelijkheden om CO2 te reduceren op basis van de keuze van het transport. Het doel is om uiteindelijk alle verzamelde informatie en databronnen te delen om meer verladers in Zeeland te kunnen helpen bij het maken van een milieuvriendelijke keuze. Zo werkt HelloContainer onder andere aan het uitbreiden van de database om fore-casts en de beschikbaarheid van containers te kunnen laten zien op inland-terminals.
Meer weten over het project? Kijk dan op https://www.zeeland-connect.nl/dare2connect-update/
Innovatielijnen Zeeland Connect